ПОЗАКЛАСНА РОБОТА

Тема: Українське
козацтво (історичний брейн-ринг)
Мета:
- поглиблення
знань школярів з історії українського козацтва;
- вироблення
у учнів навиків групової роботи, виконання обов’язків члена (капітана) команди, робити
висновки та узагальнення, критично мислити, приймати самостійні рішення;
- популяризація
історичних знань серед учнівської молоді;
- продовження
патріотичного виконання школярів.
Учасники гри:
- 2
команди по 5-6 учнів (8-9 класи);
- Журі
(представники дирекції школи, вчителі дисциплін суспільно-гуманітарного
профілю, учні 10-11 класів (представники учнівського самоврядування);
- Ведучі
(учні старших класів).
Форма проведення: брейн-ринг.
Система оцінювання:
№ раунду
|
Назва раунду
|
Максимальна кількість балів
|
1
|
Презентація команд
|
6
|
2
|
Історичний марафон
|
10
|
3
|
Хронологічний ланцюжок
|
10(9+1)
|
4
|
Історичний портрет
|
6
|
5
|
Конкурс капітанів
|
6(5+1)
|
6
|
Гра з вболівальниками
|
1
|
7
|
Козацькі клейноди
|
5
|
8
|
Мистецький зал
|
6
|
Загальна сума балів
|
50
|
Обладнання:
- плакати
команд;
- картки з
завданнями для команд;
- обладнаний
ігровий майданчик;
- портрети
Богдана Хмельницького, Петра Конашевича-Сагайдачного, Івана Виговського,
Петра Дорошенка, Івана Мазепи, Данила Апостола;
- репродукції
картин І.Рєпіна “Запорожці пишуть листа турецькому султану”; М.Хмелька “
Навіки з Москвою, навіки з російським народом ”;
- нагороди
переможцям (кубок для переможців, медалі за зайняті І-ІІ місця, спеціальні
призи для кращих гравців обох команд та кращому капітану, приз глядацьких
симпатій).
ХІД ГРИ
І. Підготовчий етап
Формулюється мета гри, обирається навчальний
зміст, розробляється її сценарій, готується обладнання, проводяться інструктаж,
консультації тощо.
ІІ. Проведення гри
Гра складається з наступних раундів:
- Презентація
команд
- Історичний
марафон
- Хронологічний
ланцюжок
- Історичний
портрет
- Конкурс
капітанів
- Гра з
вболівальниками
- Козацькі
клейноди
- Мистецький
зал
- Презентація команд
Умови конкурсу: команди
обирають назви та капітанів, презентують наперед підготовлені плакати.
Оцінювання:
- Назва
команди (0-1 бал);
- Плакат
(0-5 балів).
- Історичний марафон
Умови конкурсу: Команди
по черзі дають відповіді на 10 запитань.
Оцінювання:
- Правильна
відповідь (0-1 бал).
Запитання учасникам команд:
- Перша
письмова згадка про запорозьких козаків датується … . (1489 р.).
- Першу
Запорозьку Січ було засновано на острові … . (Мала Хортиця).
- Який
князь у середині 1550-х рр. спорудив оборонний замок у пониззі Дніпра на
острові Мала Хортиця? (Дмитро Вишневецький).
- Як
називалися козаки, що перебували на службі польського короля? (реєстрові).
- Назвіть
керівників козацько-селянських повстань 90-х років XVI ст. (Кшиштоф Косинський та Северин
Наливайко).
- Яка
турецька фортеця (найбільший невільничий ринок у Криму) була захоплена
козаками 1616 р.? (Кафа).
- Хто
очолював козацьке військо у Хотинській війні? (Петро
Конашевич-Сагайдачний).
- Членами якого
братства 1616 р. став гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний та все Військо
Запорізьке? (Київське Богоявленське братство).
- Яке
козацьке повстання 20-30-х рр. XVIІ ст. описане
в поемі Т.Шевченка “Тарасова
ніч”? (Тараса Трясила).
- У якому
році козаки на чолі з Іваном Сулимою зруйнували фортецю Кодак (1635 р.).
- Перша
битва національно-визвольної війни українського народу під проводом
Богдана Хмельницького відбулася під … . (Жовтими Водами).
- За
Зборівським договором 1649 р. козацька держава мала складатися з … .
(трьох воєводств – Київського, Чернігівського, Брацлавського).
- Битва
під Берестечком відбулася … . (1651 р.).
- Хто
перебрав на себе командування козацькими військами у битві під Берестечком
після взяття в полон кримськими татарами Богдана Хмельницького? (Іван
Богун).
- Між ким
1658 р. було підписано Гадяцький договір? (гетьманом Іваном Виговським та
Польщею).
- У якому
році відбулася битва під Конотопом? (1659 р.).
- Під яким
містом 1663 р. відбулася Чорна Рада? (під Ніжином).
- Хто був
гетьманом Правобережної України у 1665-1676 рр.? (Петро Дорошенко).
- Яка
подія відбулася раніше: знищення Запорозької Січі військами генерала
Текелі чи видання маніфесту Катерини ІІ про ліквідацію Запорозької Січі?
(видання маніфесту Катерини ІІ про ліквідацію Запорозької Січі).
- Хто був
останнім кошовим отаманом Запорозької Січі? (Петро Калнишевський).
- Хронологічний ланцюжок
Умови конкурсу: Командам
пропонується встановити відповідність між датами існування Січей та їх назвами.
Оцінювання:
- Кожна правильна
пара оцінюється 1 балом;
- у разі
якщо якась з команд правильно складе усі пари вона отримує 1 бонусний бал.
Завдання:
1550 ті рр.
|
Базавлуцька Січ
|
1560-ті – 1993 рр.
|
Задунайська Січ
|
1593-1638 рр.
|
Кам’янська Січ
|
1638-1652 рр.
|
Микитинська Січ
|
1652-1709 рр.
|
Нова Січ
|
1709-1711, 1727-1734 рр.
|
Олешківська Січ
|
1711-1727 рр.
|
Січ на о. Мала Хортиця
|
1734-1775 рр.
|
Томаківська Січ
|
1775-1828 рр.
|
Чортомлицька Січ
|
- Історичний портрет
Умови конкурсу: Командам
пропонується впізнати портрети відомих гетьманів.
Оцінювання:
- Правильна
відповідь – 1 бал.
Завдання:

Петро Дорошенко
Іван Виговський

Данило Апостол

Богдан Хмельницький

Іван Мазепа

Петро Конашевич-Сагайдачний
- Конкурс
капітанів
Умови конкурсу: Капітанам
команд пропонується розв’язати
історичне рівняння.
Оцінювання:
- Правильна
відповідь (0-5 балів).
- Якщо
капітан назве історичну подію, що відбулася у рік правильної відповіді,
додається 1 бонусний бал.
Правове рівняння 1. (a + b):(c-d)=e, де:
a – рік підписання
“Пунктів для заспокоєння
руського народу” (1633);
b – рік підписання
Московських статей між гетьманом Іваном Брюховецьким і московським царем (1665);
c – рік підписання
Віленського перемир’я (1656);
d – рік укладення
Березневих статей (статей Богдана Хмельницького) (1654);
e – правильна
відповідь (1649).
Правове рівняння 2. (a + b):(c-d)=e, де:
a – рік прийняття
Конституції Пилипа Орлика (1710);
b – рік укладення
українсько-шведського союзу між Іваном Мазепою та Карлом ХІІ (1708);
c – рік підписання
Андрусівського перемир’я між
Польщею та Московією (1667);
d – рік обрання
гетьманом Правобережної України Петра Дорошенка (16650;
e – правильна
відповідь (1709).
- Гра з вболівальниками
Умови конкурсу: вболівальники
діляться на 2 сектори, що вболівають за одну з команд та дають відповіді на
запитання ведучих.
Оцінювання:
- Сектор,
що переміг у конкурсі додає до суми балів своєї команди 1 додатковий бал.
Завдання 1. Про якого
козацького гетьмана йдеться в уривку: “народився на Львівщині в українській
шляхетській родині, закінчив Острозьку слов’яно-греко-латинську академію, прославився
у військових походах проти турків, татар, Московії, сприяв відновленню
Київської православної митрополії.” (Петро Конашевич-Сагайдачний).
Завдання 2. Про якого
козацького гетьмана йдеться в уривку: “походив з українського шляхетського
роду, здобув освіту в єзуїтському колегіумі, разом з батьком, Михайлом, служив
у козацькому війську і брав участь у битві під Цецорою 1620 р., де потрапив у
полон.” (Богдан Хмельницький).
Завдання 3. Про якого
козацького полководця йдеться в уривку: “походив з подільської православної
шляхти, був вінницьким полковником, згодом жив на Слобідській Україні, 8 разів
обирався кошовим отаманом Запорозької Січі, провів близько 60 походів проти
турків та татар і жодного разу не зазнав поразки, за переказами, був похований
без однієї руки.” (Іван Сірко).
Завдання 4. Про якого
козацького гетьмана йдеться в уривку: “освіту здобував у Києво-Могилянській
колегії (згодом добився надання їй статусу академії) та навчальних закладах
європейських країн, вважався одним з найбагатших феодалів Європи, був меценатом
української науки та культури.” (Іван Мазепа).
Завдання 5. Про якого
козацького гетьмана йдеться в уривку: “освіту здобув у Віленському єзуїтському
колегіумі, 1706 р. став генеральним писарем, був обраний гетьманом на козацькій
раді в Бендерах, 1714 р. вирушив зі своїм оточенням до європейських країн.”
(Пилип Орлик).
- Козацькі клейноди
Умови конкурсу: Команди
повинні з’ясувати
відповідність між козацькими клейнодами та їх словесним описом.
Оцінювання:
·
Кожна
правильна пара оцінюється 1 балом;
Завдання:
булава
|
|
пірнач
|
срібна або позолочена палиця, довжиною
близько півметра, з литою кулеподібною головкою, до якої кріпилися від
чотирьох до декількох десятків металевих пластин, «пір'їн»
|
бунчук
|
письмова приналежність, приладдя для зберігання
чорнил, символ влади військового писаря
|
каламар
|
палиця з горіхового дерева довжиною 0,5-
|
литаври
|
Мідні або срібні барабани, що
сигналізували про початок та завершення бою, скликали загальнокозацьку раду
тощо
|
- Мистецький зал
Умови конкурсу: командам
пропонуються репродукції картин і запитання до них.
Оцінювання:
- Відповіді
команд оцінюються від 0 до 6 балів.
Завдання 1.

І.Рєпін. Запорожці пишуть листа турецькому султанові.
1. Назвіть автора та
назву картини.
2. Яку посаду на Січі займав головний герой
картини.
Завдання 2.

М.Хмелько. Навіки з Москвою, навіки з російським народом.
1. Назвіть історичну подію, зображену на картині.
2. Вкажіть її головних персонажів.
ІІІ. Підбиття підсумків.
·
визначення
команди-переможниці та її нагородження;
·
нагородження
кращих гравців обох команд та кращого капітана;
·
вручення
призу глядацьких симпатій;
·
виступи
членів журі та гостей свята;
·
підсумкове
слово вчителя історії.
Коментарі
Дописати коментар